A tudományos vita
Vitafórumok tapasztalatai alapján állítom, hogy hazánkban a tudományos vita színvonala alacsony. (Egyéb témákban pedig kétségbeejtően alacsony. Az nem is vita, hanem acsarkodás.) Óh, be szép is volna, ha legalább az egyetemeken tanítanák a vita alapszabályait.
A vitahelyzet nemcsak a tudományban hanem az élet minden területén előáll. Ezek dilettánsok közötti viták általában hibás, vagy indokolatlan érvelésekkel, és persze negatív eredénnyel. Nagy kár, hogy az iskolában ennek értelmét, logikáját és technikáját nem tanítják, sőt meg sem említik. A túlbuzgó oktatási reformok mentén el kellene helyezni némi vita tananyagot. Az általános iskolában keveset, középsikolában többet, egyetemen pedig időt rászánva tanítani. Nem külön tantárgyként, hanem beillesztve mondjuk a filozófiába. Decart és Hegel közé elhelyezve, hogy két követhetetlen gondolatsor között legyen valami értelmes és megtanulható is.
Mivel ezen fontos célkitűzés még nyomokban sem fordul elő, ezért javaslom a tisztelt Olvasónak az elemi hiányt pótolni, és elolvasni Dr Hársing László könyvét. Vagy legalább a könyv itt idézett tartalomjegyzékét. Állítom, hogy már ennek elolvasása után is nagyságrenddel emelkedni fog vitakészsége és színvonala.
Az egyetemeken, a tudomány előszobájában nélkülözhetetlen a vitakultúra kialakítása. Bármely területét nézzük a tudománynak, ott számos konkurens, egymással versengő teóriákat és egymással vitatkozó kutató csoportokat láthatunk. Ha valaki olyan tudományos állítással találkozik, ahol csak egyetlen, mindenki által elfogadott dogma létezik, az ott a tudomány helyi csődje, az máris áltudomány. Érdemes tudni, hogy a vita tudományának ez az egyik elsődleges fontosságú tétele.
Dr Hársing László:
A tudományos vita és érvelés
Tassi Tamás
aparadox.hupont.hu